Drugie życie opon samochodowych

24.05.2016 r.

Opony. Nieodłączny element dekoracyjny każdego składowiska odpadów. W naszym kraju niemal 80% zużytych opon samochodowych nie jest poddawane żadnej formie recyklingu. Z pozoru jest to oczywiste, gdyż wulkanizowane tworzywo nie daje się ponownie uformować a zniszczony przedmiot jest już bezużyteczny. Ale czy na pewno? Oto kilka najpopularniejszych sposobów recyklingu opon.

Piroliza, czyli spalanie. Nie poleca się palić opon w piecach domowych, gdyż produkty spalania mogą być szkodliwe dla zdrowia i środowiska. Jednak spalarnie odpadów są zaopatrzone w systemy i filtry, które pozwalają dokładniej poddać rozkładowi termicznemu i wychwycić wszystkie spaliny. Energia zawarta w gumie pozwala na wytworzenie dużej ilości ciepła (wartość opałowa to około 31 kJ/kg). Na świecie aż 38% opon jest poddawana właśnie takiej formie recyklingu energetycznego, a są kraje, w których te liczby są znacznie wyższe, na przykład 55% (Niemcy).

Upcycling. Opisywany przez nas już wielokrotnie sposób takiego wykorzystania odpadów, aby wykorzystać ich część lub całość do innych zadań. Może to być stworzenie fotela ogrodowego, sadzawki czy siedziska huśtawki. Upcycling, poza zmniejszeniem obecności opon na składowiskach, pozwala na pobudzenie swojej kreatywności.

Dodatek do asfaltu. Ciekawa propozycja z Kalifornii. Drobno zmieloną gumę z opon dodaje się do asfaltu lub cementu i używa jako materiału do budowy dróg. Zaskakujące jest to, że taka nawierzchnia ma bardzo dużo plusów w stosunku do konwencjonalnych. Samochody poruszają się po drodze ciszej, niższe są koszty budowy drogi, odpad może stanowić aż 20% składu (co zmniejsza zużycie surowców), nawierzchnia jest bardziej równomierna, skraca się droga hamowania a sama jezdnia może wytrzymać do 10 lat dłużej bez napraw. Dzieje się tak ponieważ dodatek gumy powoduje zwiększenie elastyczności powierzchni i absorbuje naprężenia wywoływane przez przejeżdżające pojazdy.

Dewulkanizacja. Stosunkowo młoda metoda, pokazująca jakie pole do rozwoju mają jeszcze nauki o recyklingu. Za pomocą metod opartych o działanie mikrofal, ultradźwięków i procesów chemiczno-mechanicznych można zerwać wiązania siarki i uzyskać polimer. Nie będzie to ten sam materiał, który został użyty do produkcji, ale znajdujący swoje zastosowanie przemysłowe.

Jak widać, opony nie muszą być elementem, którego obecność na składowiskach musimy zaakceptować. Kreatywność, trochę sprytu i dobrej woli mogą zmienić uciążliwy odpad w wartościowy materiał.