Składanie deklaracji śmieciowej przez internet. Jak to zrobić?

25.02.2014 r.

Od początku 2014 roku każdy może złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pomocą platformy ePUAP. Podpowiadamy, jak sprawę składania deklaracji śmieciowej załatwić przez internet.

Jeszcze do niedawna wrocławianie, aby złożyć deklarację śmieciową, musieli najpierw ją wydrukować, potem wypełnić i podpisać, a następnie przynieść ją do biura obsługi klienta spółki Ekosystem bądź wysłać pocztą na odpowiedni adres.

Od 1 stycznia 2014 nie trzeba już tego wszystkiego robić, bo deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można już także złożyć za pomocą platformy ePUAP.

Podpisy

Jedna ważna rzecz: taka deklaracja, składana drogą elektroniczną, musi zawierać albo bezpieczny podpis elektroniczny (weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym), albo podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

Zestawy do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego można kupić w kilku firmach (tzw. kwalifikowanych podmiotach świadczących usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego). Przedsiębiorstwa te są wpisane do rejestru Ministra Gospodarki.

Z kolei możliwość uzyskania profilu zaufanego w systemie ePUAP jest dostępna jest dla każdego obywatela i bezpłatna. Wystarczy założyć konto na www.epuap.gov.pl, wypełnić wniosek o założenie profilu zaufanego, a następnie udać się do dowolnego punktu potwierdzenia, aby potwierdzić swoją tożsamość. Wizyta w urzędzie jest jednorazowa.

Składanie deklaracji

Gdy już mamy rozwiązaną kwestię podpisu, możemy zabrać się za składanie deklaracji. Korzystanie z Elektronicznej Skrzynki Podawczej na platformie ePUAP wymaga założenia bezpłatnego konta użytkownika. Konto można założyć rejestrując się na stronie: http://epuap.gov.pl/

Po założeniu konta, trzeba zalogować się do systemu, a następnie odszukać udostępniony przez wrocławski urząd miejski odpowiedni formularz do złożenia deklaracji – najłatwiej go znaleźć poprzez listę spraw.

Potem trzeba go wypełnić, dodać ewentualne załączniki, podpisać profilem zaufanym albo certyfikatem i wysłać.

Informacja o złożeniu formularza w ePUAP zostanie automatycznie przekazana do Urzędu Miejskiego drogą elektroniczną.